Likove
u književnim djelima doživljavamo na različite načine. Katkad su nam odbojni,
katkad bismo ih poželjeli za prijatelje, a katkad nas ostavljaju prilično ravnodušnima.
Kroz povijest književnosti nastala je galerija veoma zanimljivih i upečatljivih
likova, spomenut ćemo samo neke: don Quijote (luckasti ljubitelj viteških
romana), Emma Bovary (žena koja misli da zaslužuje mnogo više od života), Rodion
Romanovič Raskoljnikov (siromašni petrogradski student koji razvija teoriju o
običnim i neobičnim ljudima), Hercule Poirot (pedantni Belgijac koji rješava
zločine)…
Dubravka
Bouša u Priručniku za interpretaciju
književnog djela tumači ključne pojmove vezane uz likove. Napominje da se karakterima
nazivaju „likovi koji imaju individualizirane osobine“, tipovima pak nazivamo
„ponovljivost nekih likova kroz povijest književnosti“, a junak ili
junakinja djela onaj je lik „koji je najsnažnije emotivno istaknut, za koji
su najsnažnije zainteresirani i emocionalno vezani pisac i čitatelj“ (Bouša
2009: 88). Milivoj Solar naglašava da se „lik nerijetko miješa s t i p o m, jer brojna književna djela opisuju
i oblikuju određene tipove ljudi. U konvencije pojedinih književnih vrsta tako
ulazi i to što su neki likovi uvijek i tipovi: u nekim vrstama komedije tako je
poznat tip škrtca ili hvalisavca, u epici postoje tipovi junaka, u
kriminalističkom romanu redovno se javlja tip detektiva, a u basnama je, recimo,
lisica tip lukavca koji svakoga želi prevariti. Tipovi, međutim, imaju samo
neke prepoznatljive opće osobine, a u književnim djelima te se osobine najčešće
konkretiziraju i time individualiziraju, pa likovi imaju i neke posebne
osobine, koje im onda daju značenje pojedinačne osobe. Ako je pri tome riječ o
pretežno psihičkim osobinama, što je za velik dio književnih djela od
odlučujuće važnosti, najčešće se upotrebljava pojam k a r a k t e r a.“ (Solar 2005: 57–58).
Dobar
će pisac voditi računa o što boljem oblikovanju likova, odnosno karakterizaciji.
Razlikujemo nekoliko vrsta karakterizacije likova: biološku (utjecaj obitelji
na njihov život), etičku (moralnost njihovih postupaka i stavova), filozofsku (njihova
filozofska načela), fizičku (njihov izgled), govornu (njihov govor), psihološku (njihovi osjećaji) i socijalnu (njihov status). Poznata je i
crno-bijela karakterizacija koju suvremeni autori najčešće nastoje izbjeći, a
koja podrazumijeva stvaranje potpuno pozitivnih i potpuno negativnih likova. O
načinima karakterizacije, prema Solaru, „uvelike ovisi hoćemo li neke likove u
književnim djelima doživjeti više kao stvarne, konkretne ljude, koji su opisani
kao da su izravno 'tu, pored nas', ili ćemo ih više doživljavati preko njihovih
vrlina i mana, kao ljudske tipove koji nas upućuju na razmišljanje o etičkim
ili spoznajnim idealima, kao i o mogućim izopačivanjima ljudske osobe.“ (Solar
2005: 58).
Likovi
se oblikuju različitim književnim tehnikama: naracijom ili
pripovijedanjem (o životu lika; a moguć je i pripovjedačev komentar), opisivanjem
ili deskripcijom (interijera i eksterijera u kojima lik boravi, predmeta koji
su mu važni, izgleda lika – tzv. portret i sl.), dijalogom (iz kojega saznajemo
podatke o liku) i monologom (poseban je oblik tzv. unutrašnji monolog kada
izravno saznajemo što lik misli i osjeća).
Kroz
povijest književnosti mijenjao se i pristup oblikovanju likova; tako
možemo govoriti, primjerice, o romantičarskim likovima (kojima upravljaju emocije),
naturalističkim (koji ne mogu pobjeći od biološkoga nasljeđa) ili modernim
likovima (kod kojih imamo izravan uvid u njihov tijek misli). (Usp. informacije u odlomcima o likovima i saznaj više: Bouša 2009: 88 –89, Dujmović-Markusi 2011: 161, Solar 2005: 57–58, Zrinjan 2012: 17–22).
Izvori
1. Bouša, Dubravka. 2009. Priručnik za interpretaciju književnog djela. Teorija književnosti (lirski, epski, dramski i diskurzivni rod) i teorija pisanja. Školska knjiga. Zagreb.
2. Dujmović-Markusi, Dragica. 2011. Književni vremeplov 1. Profil. Zagreb.
3. Solar, Milivoj. 2005. Teorija književnosti. Školska knjiga. Zagreb.
4. Zrinjan, Snježana. 2012. Hrvatski na državnoj maturi. Alfa. Zagreb.
Izvori
1. Bouša, Dubravka. 2009. Priručnik za interpretaciju književnog djela. Teorija književnosti (lirski, epski, dramski i diskurzivni rod) i teorija pisanja. Školska knjiga. Zagreb.
2. Dujmović-Markusi, Dragica. 2011. Književni vremeplov 1. Profil. Zagreb.
3. Solar, Milivoj. 2005. Teorija književnosti. Školska knjiga. Zagreb.
4. Zrinjan, Snježana. 2012. Hrvatski na državnoj maturi. Alfa. Zagreb.