Fotografija naslovnice
U
kojemu smo razdoblju?
U
razdoblju smo baroka, u 17. stoljeću. Naučili smo da portugalska riječ barocco
označuje neobrađen biser te da su nas u novome razdoblju dočekala kićena
djela. Što je kićenost? Svatko će je doživjeti na drukčiji način. No u ovome se
slučaju misli na izrazitu uporabu stilskih izražajnih sredstava – gomilanje ili
obogaćivanje tekstova metaforama, antitezama, hiperbolama... Nemojmo zaboraviti
končeto. On podrazumijeva, kako piše u čitanci Književni vremeplov 2,
„poseban postupak u kojemu se različitim izražajnim sredstvima grade neobične
konstrukcije koje iznenađuju čitatelja.“ (Dujmović Markusi i Rossetti-Bazdan
2020: 167).
Kakva
su obilježja književnoga djela?
U
takvu razdoblju, gdje važnu ulogu imaju motiv prolaznosti te ideje katoličke
obnove, Pedro Calderón de la Barca piše poznatu filozofsku dramu Život
je san. Već sam naslov ukazuje na tematiku odnosa jave i iluzije.
Možete li je povezati s baroknom prolaznošću i idejama protureformacije? Majda
Bekić-Vejzović metodički je obradila djelo te objasnila da se španjolski autor
bavi poznatom temom baroknih pjesnika: „je li život samo san i obmana koja se
uvijek na kraju rasprši i ostavi nas s istim pitanjem bez odgovora.“ (Bekić-Vejzović
2005: 5).
Budući
da je riječ o dramskome tekstu, u svakome ozbiljnijem razgovoru o navedenome književnom
djelu trebat ćemo upotrijebiti pojmove kao što su dramski sukob, dramska
kompozicija, dramska napetost ili Aristotelovo pravilo trojnoga
jedinstva. Što se prvoga pojma tiče, možete li odrediti prevladava li u
djelu vanjski ili unutarnji sukob? U priručniku Od riječi pročitane do
riječi napisane istaknuta su oba (Dujmović Markusi et al. 2023: 74). Dramska
kompozicija, kao što znamo, može biti vanjska i unutrašnja. Glede prve, drama
se sastoji od tri čina. Za unutrašnju ćete dramsku kompoziciju razmisliti o
podjeli drame na uvod, zaplet, vrhunac, preokret i rasplet. Aristotelovo
pravilo trojnoga jedinstva vrlo ćete brzo odbaciti, zašto?
Likova
je u drami mnogo te postoje paralelne priče. Protagonist je, to je sasvim
jasno, knez Sigismund. Podsjeća li nas utamničeni sin na Edipa? Nije li
pogodna tema za usporedni esej povezivanje njihova djetinjstva? Poljski vladar Bazilije,
slijepo vjerujući zvijezdama, pridonio je ispunjenju proročanstva. Strahujući
za svoj život i vlast, smjestio je sina u tamnicu. U priručniku Od riječi
pročitane do riječi napisane Klotaldo, Rosaura i Astolfo
nazivaju se, uz Bazilija, ljudima s tajnama (ibid.). Možete li objasniti
njihove tajne? Kako će se njihovi putevi povezati? Važnu ulogu u ovoj drami ima
i karakter lakrdijaša Klarina. Bismo li ga mogli nazvati oportunistom?
Što znači navedeni izraz? Bismo li još neke likove nazvali oportunistima? Koga
smatramo lojalnim?
Skicirajmo
radnju!
Kako
bismo lakše upamtili kostur radnje, bilo bi dobro zabilježiti ključne točke,
primjerice:
Prvi
čin
1.
Rosaura i Klarin ispred Sigismundove tamnice (Što je neobično? Zašto se Rosaura
pretvara da je muškarac?)
2.
Klotaldo i prepoznavanje Rosaure s pomoću njezina mača (Kome je Klotaldo davno predao
mač? Je li otkrio kralju istinu?)
3.
Susret Astolfa i Stele (Kakva je njihova priča? Zašto im je Sigismund prepreka
na putu?)
4. Astolfo
i Rosaurina čast (U kakvu su odnosu Rosaura i Astolfo?)
Drugi
čin
1. Sigismundovo
„buđenje“ (Kakva je bila njegova reakcija na dvoru?)
2. Stela
– Astolfo – Rosaura (Kakva je uloga portreta u daljnjemu tijeku radnje?)
3.
Klotaldov savjet Sigismundu (Kako je Klotaldo utjecao na Sigismundovo buduće
ponašanje?)
Treći
čin
1.
Sigusmundovo oslobođenje (Zašto je narod oslobodio Sigismunda?)
2.
Rosaurina tajna (Što saznajemo o njezinoj majci?)
3.
Klarinova smrt (Je li Klarin junački stradao?)
4. Sigismundove
odluke (Jesu li nas iznenadile Sigismundove odluke?)
Analizirajmo
citate!
Djelo
obiluje aforizmima. Sjećamo li se značenja navedenoga pojma? To su mudre misli.
Kako tumačimo sljedeći dio Sigismundova monologa: „Gavan sanja blago svoje / i
posvuda strah ga prati, / bijednik sanja kako pati / sve tegobe i nevolje.“
(Calderón de la Barca 2005: 119). Da bismo interpretirali pojedini monolog,
trebamo poznavati nepoznate riječi. Zato je najbolje uvijek tijekom čitanja
izdvajati one ključne koje su nam potrebne za kvalitetno razumijevanje teksta. Gavan
je riječ koja će se javiti i u drugim poznatim lektirnim naslovima.
Provjerimo njezino značenje i zatim ponudimo interpretaciju navedenoga dijela.
Potom ga smjestimo u kontekst cjelokupne drame i u konačnici aktualizirajmo.
Pogodne citate za vježbu možemo potražiti i u čitanci. Ondje su najčešće
popraćeni osmišljenim pitanjima.
Infopult
Bekić-Vjezović
(2005.) „Metodička obrada“, u: P. C. de la Barca: Život je san, Zagreb:
Školska knjiga.
Calderón
de la Barca, Pedro (2005.) Život je san, prev. N. Milićević, Zagreb:
Školska knjiga.
Dujmović
Markusi, Dragica; Rossetti-Bazdan, Sandra (2020.) Književni vremeplov 2,
Zagreb: Profil.
Dujmović
Markusi, Dragica; Močnik, Vedrana; Španjić, Tanja; Žukina, Romana (2023.) Od
riječi pročitane do riječi napisane: priručnik za pripremu državne mature iz
Hrvatskoga jezika, Zagreb: Profil.